Några händelser 2013

Bilbyte Januari

I januari köpte vi en nyare bil. Aya fick då löfte om att överta vår Saab 9-5 99 års modell till ett bra pris, och jag åtog mej att skrota hennes Saab 9000 95 års modell. När Staffan fick höra det ville han gärna överta Ayas bil för att kunna använda vid inbyte.

En lördagmorron körde hon ner sin bil från Solna och sen körde hon hem med 9-5-an. Samma dag kom Staffan med tåg från Skåne och körde hem med 9000. De hade bråttom och hann aldrig träffas den gången. Ja, så gick det till på "Den stora Bil-bytardagen".

Lägenhetsköp, Husrenovering och Lille Petter

Aya och Jennys familj behövde en större lägenhet nu när de har tre barn. De hade sån tur att en fyra blev ledig i samma hus och på samma våning. Så den flytten i februari vållade inte så stora besvär.

Pia köpte en fin lägenhet halvcentralt i Malmö i mars. Den ligger högst upp i huset och har fin utsikt åt två väderstreck. Både Pia och Aya bor på cykelavstånd från sin jobb, vilket inte är så vanligt i storstäder.

Staffan och Jennie, med hjälp av släktingar och hantverkare, totalrenoverade sitt hus i Skåne invändigt. De lyckades bli hyfsat klara i tid innan lille Petter kom till världen i oktober.

Simbassäng med stora glasfönster, bowlingbana och gym på bottenvåningen, till höger skymtar hotellavdelningen

Sally och jag åkte på Spa-resa till Ottepää i April i Södra Estland. Bussen körde oss till Tallinkfärjan där vi åt stort smörgåsbord. Vi tittade på en fantastisk show och lyssnade på härlig musik innan det var dags att krypa till kojs. Nästa morron klev vi på bussen igen för att åka c:a 3,5 timmar till det slottsliknande hotellet som var  vårt mål.

Under de 3,5 dagar vi var där ingick 8 olika spa-behandlingar t ex massage. Det fanns också möjlighet att köpa till flera behandlingar. Det var helpension med hälsosam god mat, men inte var det nån smalmeny precis. Vi hade fri tillgång till gym, simbassäng, bubbelpool och bastu och hade också möjlighet att spela bowling. Det var också fina promenadvägar i omgivningarna.

Hemresan var likadan som utresan med tillägget att vi fick sightseeing med svensk guide i Tarttu och att vi stannade till vid en "dryckesbutik".

I puben på kvällen med damer från Örebrotrakten  Kvällsunderhållning, klassisk gitarr med Priit Peterson

Vi åkte till  Almeria i Spanien i Maj.  Resan var arrangerad av NT- Resor i samarbete med Solresor. Det var skönt att anslutnings-buss till och från Arlanda ingick.

Vi bodde jättefint med havsutsikt och en stor härlig trädgård där vi kunde sola och koppla av. Vi var också på utflykter till Alhambra samt såg även Sierra Nevadas snö-klädda toppar på nära håll. Spektakulärt var ett besök i en by där många bodde i grottor och hade det hyfsat modernt ändå. Besök i ett krukmakeri med helt underbara saker, Sally ville köpa allt. Givetvis var vi också på vinprovning där jag visade framfötterna.

Utsikt från vårt hotellrum
 John Lennon med vokalist  Det Moriska palatset Alhambra

I början på Juli åkte Sally till Taizé. Det är ett kloster i södra Frankrike som gästas av besökare, mest ungdomar, från hela världen. De lever enkelt och diskuterar i grupper på dagarna och deltar i böner och mässor. Sally har besökt Taizé åtta gånger.

I Juli körde vi till Bohuslän, Dalsland och Västergötland. Vi besökte Ulla o Lars-Erik i Lidköping och Bosse och Kajsa i Uddevalla. Vi tittade runt i Bohuslän några dagar och sen åkte vi upp genom Dalsland till Åmål. På vägen såg vi många platser där Sally hade kanotat för många år sen. På hemvägen hälsade vi på min syster Margareta i Alingsås samt Pikej och Lotta i Borås.

Grebbestad
      Vi avnjuter en härlig lunch i hamnen i Fjällbacka

Lunch hos Ulla och Lars-Erik i Lidköping  Båttur med Kajsa och Bosse i Uddevalla hamn  Kaffepaus i Bengtsfors
 Akvedukten i Håverud  Hos Margareta i Alingsås  Hos Lotta och Pikej utanför Borås

23 Augusti åkte vi på Spa till Ottepää återigen  och fick uppleva de härliga omgivningarna medan det var varmt och vackert väder. Det var samma arrangemang som förra Spa-resan.
  Sally i den vackra parken Sven-Olov och guiden i Tarttu fikar

Sallys bror Torbjörn fyllde 70 år  Bjudning i hans hem på Ingarö 21 September
Robert, Shuba, Katarina och Amanda, Agneta, Aya  Shuba, Ulla, Ulla, Sven-Olov, Aya  Torbjörn med Amanda

23 September åkte vi på en bussresa till Rüdesheim i Södra Tyskland. Vi bodde mitt i centrum i den lilla staden på Hotell Lindenwirt. Varje kväll var det musik och dans vid middagen. Vi var på båtutfykt på Rhen med besök på Lorelei-klippan och Germania. Sopplunch med mycket vin avnjöts ute vid vinfälten just som vin-skörden startat.  Två vinprovningar var vi på, den ena hos en svensk-talande vinbonde vid Mosel.
   Rhen
 Sally visar vattennivåerna olika år vid floden Mosels översvämning  Sven-Olov tycker det är kul att träffa en kollega på torget
 Sopplunch ute vid vinfälten  Den fantastiska sångerskan Sylvia underhöll vid middagen

12 Oktober flög vi från Skavsta till Krakow i Polen.  Vi var en studiecirkel på tio personer från Mikaelskyrkan. Denna mycket vackra stad har skonats från andra världskrigets härjningar.

Det var underbart att flanera i staden och ta en fika. En kväll var vi på en lyxrestaurang där vi blev förnämligt uppassade till en mycket billig penning. Vi besökte det vackra slottet Wavel och var också på ett intressant besök nere i en saltgruva. De 350 trappstegen ner var inte nådiga för våra ben.

Vid torget fanns många trevliga kaféer med denna vy vid torget
 Ulla och Ingemar fikar i den sena eftermiddagssolen  I saltgruvan fanns flera större kyrksalar

13 november åkte vi till Azorerna, Europas västligaste punkt, med NT-Resor/Solresor. Även denna gång var det charterbuss till o från Arlanda. Vi hade havsutsikt på det fina hotellet som också serverade mycket bra mat. Vi besökte Europas enda te-plantage och ett krukmakeri (förstås).Vi åkte ett par rundturer på ön. Ljummet utomhus-bad i en järnrik liten sjö provade vi på.

Vi besökte en vulkan-krater som var väldigt stor, mer än en mil i omkrets. I kratern fanns en liten stad. Den totala tystnad som rådde i luften var häpnadsväckande. Det var också så att några av invånarna hade aldrig varit utanför kratern. Man hade ju allt man behövde där och dessutom kunde man handla av varubilar ibland.

En kväll var vi på en jättefin häst- och eldshow
 Bad i mycket varm järnrik källa  Solnedgång